Forumindex
Författare Meddelande
<  Allmänt boksnack  ~  När är man författare?
InläggPostat: tor jul 06, 2006 5:24 pm  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

Tycker ni att Ranelid har rätt?

Jag förstår ju vad han menar, men jag kan inte hålla med honom.

Författare enligt mig är någon som får en bok utgiven, punkt slut. Eftersom det inte finns någon godkänd författarutbildning, som med murare och inte några lättfattliga kriterier för vad som krävs av en författare, så som det gör med en murare, så tycker jag hans retorik haltar en del.

En bra författare, som är vad jag antar att han är ute efter, är en helt annan sak och är inte så lätt att göra någon objekvit bedömning av.

http://www.smp.se/article.php?args=685523,104;248;0;0

(kopierar in hela texten eftersom att smp.se är fula nog att ta betalt för artiklar som har några dagar på nacken så länken lär sluta fungera sen...)

Citat:
Ranelid: Ordet författare missbrukas

Björn Ranelid rasar mot att begreppet författare missbrukas. "Kallar man Magdalena Graaf och Carolina Gynning för författare, då vill jag inte vara författare längre", säger han till Aftonbladet.

Björn Ranelid rasar mot att begreppet författare missbrukas, när dokusåpakändisar börjar ge ut böcker.
- Kallar man Magdalena Graaf och Carolina Gynning för författare, då vill jag inte vara författare längre, säger han till Aftonbladet i en intervju. I en kommentar till tidningen Resumé förtydligar han sitt uttalande:
- Det är lustigt att tro att man är författare bara för att man har skrivit en text. Om jag hade varit murare hade jag inte velat att någon amatör, som aldrig har murat, men som kletar lite murbruk någonstans kallar sig samma sak.
Björn Ranelid har vigt sitt liv åt författandet och ger i höst ut sin 25:e bok. Hans första bok tog honom 14 år att skriva. (TT Spektra)

_________________
"Den som har en bibliotek och en trädgård saknar endast en katt"
Blogg: http://blogg.passagen.se/jj.n
Below surface: http://belowsurface.se/forum/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: tor jul 06, 2006 7:22 pm  Svara med citat
Tobias
Fiskespö!
Fiskespö!

Man bör ju åtminstone ha skrivit sin text helt själv (förutom redaktionella ändringar) för att jag ska kalla någon för författare.

Jaja, meningsbyggnaden sög, men du vet vad jag menar!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: mån jul 10, 2006 12:30 pm  Svara med citat
alizarine
Ettagluttare
Ettagluttare

Jag törs nog skriva att jag tycker att Björn Ranelid är ett typiskt fall av kultursnobb (måhända också något verklighetsfrånvänd). Smile

Jag tycker visserligen att man överlag ska vara försiktig med att ge sig själv vilka epitet som helst, men man behöver inte vara missunsam för det.

Kort sagt håller jag med dig, iggy!

_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)

Nästa ämne
Föregående ämne
Sida 1 av 1
Forumindex  ~  Allmänt boksnack

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet


 
Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet




Powered by phpBB and NoseBleed v1.09
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005