Forumindex
Författare Meddelande
<  Allmänt boksnack  ~  Stephen King, fortsättning från läser-nu-tråden..
InläggPostat: sön feb 05, 2006 6:36 pm  Svara med citat
Amme
Högsta hönset
Högsta hönset

Jag tar mig friheten att bryta ut Stephen King-pratet i en ny tråd Very Happy

Knas skrev:
Westernfantasy O.o Måste ju nästan kollas upp. Älskar vanlig fantasy men är NÅGOT skeptisk till Stephen King...


Tobias skrev:
Att vara skeptisk till SK är bara ett sundhetstecken :P


iggy skrev:
Inte alls, då är man bara fördomsfull eftersom han skrivit ett antal bra böcker i diverse olika genrer, inkl Fantasy Smile


Tobias skrev:
Mja, jag kan gå med på "mindre dåliga" men aldrig "bra" :P

Jag har väl iofs bara läst .. tja, 10-12 av hans böcker, så antagligen finns det något guldkorn i den övriga produktionen, fast jag tänker inte leta upp det själv!


iggy skrev:
Vilka har du läst och varför var de bara "mindre dåliga" och varför läste du så många om de inte var bra?!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: sön feb 05, 2006 9:07 pm  Svara med citat
Tobias
Fiskespö!
Fiskespö!

Hm.. vilka jag läst..

Cujo, Eldfödd, Jurkyrkogården, Det, Pestens tid, Talisman, Gerards lek .. hmmm Den där andra Eldföddsboken "Carrie"?, den om bilen.. den där de är inlåsta i ett klassrum och den där någon är jagad..

Det är de som dyker upp just nu, finns några till är jag säker på. Ah, Lida(?) och eh, ja .. hm, Stark!

Nåja..

Varför så många? Ja du, bra fråga.. han var ju poppis ett tag och jag är inte helt okänslig för strömningar hur mycket jag än vill låta påskina motsatsen.

Att de inte är bra är väl mest för att han är en usel berättare, emedan historierna i sig kan vara underhållande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: sön feb 05, 2006 9:08 pm  Svara med citat
Knas
Ettagluttare
Ettagluttare

Den enda bok jag hittills stött på av King som jag gillar är den där berättelsen som ligger till grund för filmen "Stand by me" är med. Höst...vinter...vår...nånting. Och filmen är jättebra.

Men liksom, han är ju så förbenat TRÅKIG annars! Blablabla...yadadayadayada....tråkiga neskrivningar och tråkiga dialoger och tråkiga personer. Sen lite skräck insprängt. Nä, fy.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: mån feb 06, 2006 12:37 pm  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

Tobias skrev:
Hm.. vilka jag läst..

Cujo, Eldfödd, Jurkyrkogården, Det, Pestens tid, Talisman, Gerards lek .. hmmm Den där andra Eldföddsboken "Carrie"?, den om bilen.. den där de är inlåsta i ett klassrum och den där någon är jagad..

Det är de som dyker upp just nu, finns några till är jag säker på. Ah, Lida(?) och eh, ja .. hm, Stark!

Nåja..

Varför så många? Ja du, bra fråga.. han var ju poppis ett tag och jag är inte helt okänslig för strömningar hur mycket jag än vill låta påskina motsatsen.

Att de inte är bra är väl mest för att han är en usel berättare, emedan historierna i sig kan vara underhållande.


Lite förstår jag dig, trots att jag är King-fan.

Fast Geralds lek tycker jag de flesta borde kunnat tycka om.

Mig fascinerar det, om jag inte minns fel eftersom det var många år sen jag läste den, eftersom att han lyckas bygga ut berättelsen och tankarna så rejält hos en person som i huvuddelen av boken ligger fastbunden i en säng.

Knas skrev:
Den enda bok jag hittills stött på av King som jag gillar är den där berättelsen som ligger till grund för filmen "Stand by me" är med. Höst...vinter...vår...nånting. Och filmen är jättebra.

Men liksom, han är ju så förbenat TRÅKIG annars! Blablabla...yadadayadayada....tråkiga neskrivningar och tråkiga dialoger och tråkiga personer. Sen lite skräck insprängt. Nä, fy.


Minns inte om det är sommardåd eller vinterverk den berättälsen är med i nu.

Dialogerna kunde ibland vara bättre håller jag med om.

Det jag gillar mest är miljöbeskrivningarna och själva historien. Däremot tycker jag att han, precis som jag skrev om Nesser och Mankell i en annan tråd, att de böckerna som är bäst är de som är mindre skräckböcker/deckare och mer romaner.

Visserligen är det lite skräck med i Hjärtan i Atlantis men det är inte så mycket att jag definierar den som en skräckis.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: mån feb 06, 2006 12:43 pm  Svara med citat
Tobias
Fiskespö!
Fiskespö!

iggy skrev:
Fast Geralds lek tycker jag de flesta borde kunnat tycka om.


Ja. Jag borde ha tyckt om den. Ramberättelsen är underbar (jag gillar ju mörker och hopplöshet..) och han kunde ha gjort en äkta klassiker. MEN, han dribblar bort sig själv med en massa oväsentlig dynga. Varför i hela fridens namn *måste* hon ha blivit sexuellt utnyttjad som barn? Varför *måste* det dyka upp en perverterad figur som samlar penisar och trär dem på ett band som han bär runt halsen? osv.

Nä, jag var så besviken på den boken, den kunde ha varit så mycket mycket mer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: mån feb 06, 2006 12:57 pm  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

Tobias skrev:
iggy skrev:
Fast Geralds lek tycker jag de flesta borde kunnat tycka om.


Ja. Jag borde ha tyckt om den. Ramberättelsen är underbar (jag gillar ju mörker och hopplöshet..) och han kunde ha gjort en äkta klassiker. MEN, han dribblar bort sig själv med en massa oväsentlig dynga. Varför i hela fridens namn *måste* hon ha blivit sexuellt utnyttjad som barn? Varför *måste* det dyka upp en perverterad figur som samlar penisar och trär dem på ett band som han bär runt halsen? osv.

Nä, jag var så besviken på den boken, den kunde ha varit så mycket mycket mer.


Det bygger ju berättelsen så den blir bredare. Överhuvudtaget känns den trovärdig på det stora hela.

Möjligen att figurern som samlar på penisar inte är så trovärdig Very Happy Fast han hade jag faktist glömt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: mån feb 06, 2006 1:44 pm  Svara med citat
Tobias
Fiskespö!
Fiskespö!

iggy skrev:
Det bygger ju berättelsen så den blir bredare. Överhuvudtaget känns den trovärdig på det stora hela.

Möjligen att figurern som samlar på penisar inte är så trovärdig Very Happy Fast han hade jag faktist glömt


För mig blir det tvärtom. Den blir mindre trovärdig och intressant eftersom han uppenbraligen är oförmögen att förmedla den kalla skräcken och hjälplösheten i att i sig själv sitta fastkedjad utan han måste ta till andra medel.

Terrorn som måste försiggå inne i hennes huvud i det utsatta läget borde ha varit nog, hennes egna fantasi hennes räddare eller spöke.

Men nu vrids fokus från det till något jag läst 1000 gånger förut, och då blir det ointresant.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: mån feb 06, 2006 5:10 pm  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

Tobias skrev:
iggy skrev:
Det bygger ju berättelsen så den blir bredare. Överhuvudtaget känns den trovärdig på det stora hela.

Möjligen att figurern som samlar på penisar inte är så trovärdig Very Happy Fast han hade jag faktist glömt


För mig blir det tvärtom. Den blir mindre trovärdig och intressant eftersom han uppenbraligen är oförmögen att förmedla den kalla skräcken och hjälplösheten i att i sig själv sitta fastkedjad utan han måste ta till andra medel.

Terrorn som måste försiggå inne i hennes huvud i det utsatta läget borde ha varit nog, hennes egna fantasi hennes räddare eller spöke.

Men nu vrids fokus från det till något jag läst 1000 gånger förut, och då blir det ointresant.


Fast den delen av terrorn tyckte jag när jag läste den att han verkligen fick fram.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: mån feb 06, 2006 5:34 pm  Svara med citat
Tobias
Fiskespö!
Fiskespö!

iggy skrev:
Fast den delen av terrorn tyckte jag när jag läste den att han verkligen fick fram.


Ja, delvis, och det gör det bara extra irriterande!

Hrmf, nåja, tur att vi har olika smak åtminstone Smile


Senast ändrad av Tobias den mån feb 06, 2006 8:16 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: mån feb 06, 2006 5:39 pm  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

[quote="Tobias"]
iggy skrev:
Tobias skrev:
Fast den delen av terrorn tyckte jag när jag läste den att han verkligen fick fram.


Ja, delvis, och det gör det bara extra irriterande!

Hrmf, nåja, tur att vi har olika smak åtminstone Smile


Nej inte delvis! Wink

Jo jag instämmer det är skönt att man har det Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: ons feb 08, 2006 9:33 pm  Svara med citat
Mysen
Ettagluttare
Ettagluttare

Stephen King är en författare som jag växt upp med och är helt klart en av mina favoriter. Visst har han gjort en del skräp också men för det mesta tycker jag han lyckas skapa väldigt intressanta personer. Det jag tycker absolut bäst om med hans författande är att man alltid får följa med in i huvudpersonernas tankegångar så man får en klar bild över varför de reagerar som de gör (och det är väl det här som blir problemet när man filmatiserar hans alster, man ser bara reaktionen, inte orsaken till den).

Vill man inte läsa om det där övernaturliga så är romanerna han skrev under pseudonymen Richard Bachman oerhört intressanta. Särskilt med tanke på att de behandlade ämnen som långt senare blivit mer eller mindre verklighet. "Raseri" skrevs långt innan Columbine och liknande händelser. "Maratonmarschen" och "Den flyende mannen" handlar mycket om ett framtida samhälle där moral ersatts av pengar och allt går att köpa, något som är aktuellt idag.

Favoritbok? "Köplust", jag satt inlåst på mitt rum i tre dagar och läste den. Hade jag inte varit tvungen att gå till skolan hade det nog gått fortare än så. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)

Nästa ämne
Föregående ämne
Sida 1 av 1
Forumindex  ~  Allmänt boksnack

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet


 
Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet




Powered by phpBB and NoseBleed v1.09
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005