Forumindex
Författare Meddelande
<  Allmänt boksnack  ~  Vilken var din första stora läsupplevelse?
InläggPostat: tis feb 21, 2006 9:04 pm  Svara med citat
Polliver
Dagisunge
Dagisunge

Det fanns många böcker som jag tyckte om när jag var yngre men jag måste välja Sagan om Ringen som min första stora läsupplevelse. Jag var 17 år när jag läste dem första gången och blev då totalt uppslukad av böckerna. Jag tycker fortfarande att de är mycket bra och har läst dem en massa gånger. Smile

(Hej! Jag är ny här. Wink )
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: tis feb 21, 2006 9:42 pm  Svara med citat
Knas
Ettagluttare
Ettagluttare

Åh, jag tror att jag också läste Amys ögon och älskade den. Var den inte tjock och blå med nåt skepp och nån stor våg på omslaget? Får konstiga sentimentalvibbar nu när jag tänker på den. Minns inte speciellt vad den handlade om dock.


Idag fick jag förresten hem två böcker av Michel Faber efter att ha inspirerats här på sidan. Ska bli kul!

_________________
Don´t know about you, but I am un chien andalucien.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: ons mar 08, 2006 8:06 pm  Svara med citat
alizarine
Ettagluttare
Ettagluttare

Mysen skrev:
Jag minns att jag när jag var väldigt ung läste en serie böcker som handlade om olika stjärnteckens historier. Vad som var orsaken till att de blev stjärntecken osv. Tror det var fyra böcker totalt men jag minns inte alls vad de heter och vem som skrivit dem. Tror det var på mellanstadiet någon gång jag läste dem.


Hjältar och monster på himlavalvet av Maj Samzelius, kanske? Smile Jag läste också en del av den i mellanstadiet, men jag vill minnas att jag tyckte den var ganska tråkig. Wink



Jag minns inte alls vilken som var min första stora läsupplevelse. Tråkigt. Sad

_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: tor mar 09, 2006 8:33 pm  Svara med citat
ThE_DoUGh
Inskolning
Inskolning

Nån saga... Men den första bok jag tog upp och läste själv var nog en Sherlok Holmes samling och Astrids Mio min Mio...

_________________
Thats is not dead
Which can etarnaly lie
Yet with strange eaons
Even death may die
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: mån mar 13, 2006 8:43 pm  Svara med citat
Enyam
Ettagluttare
Ettagluttare

Kommer inte ihåg vilken som var allra första. Men en av de första var Nuja - berättelsen om ett föl av Ingegerd Heidrich. Ingen vanlig hästbok. Hemskt slut, jag grät varje gång. De första gångerna jag läste den hittade jag på ett annat, i mina ögon bättre slut. Men när jag blev äldre så förstod jag det storslagna... (Saknar tiden när jag läste om böcker!)

Nu när jag sökte på Libris för att få hjälp med att komma ihåg författarnamnet såg jag till min förvåning att det kom en bok till som heter Nuja kommer tillbaka. Nu måste jag fundera på om jag ska (fjärr)låna den eller låta bli... hmm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: sön apr 09, 2006 3:19 am  Svara med citat
Cougar
Ettagluttare
Ettagluttare

Mina första riktigt påtagliga läsupplevelser inskränker sig till ett antal böcker som handlar om spökerier... jag fullkomligt slukade såna böcker under mellan- och högstadiet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
InläggPostat: tor apr 13, 2006 7:06 pm  Svara med citat
Emma
Dagisunge
Dagisunge

Hm, är det meningen att man ska komma ihåg exakt?

Jag läste Narnia- och Oz-serierna i mellanstadiet, och jag minns det som fint. Förutom Wahlströmsböckerna är de de enda jag minns utan att tänka efter alltför mycket.

Lite senare läste jag Skuggan över stenbänken av Maria Gripe och resten i samma serie samt Sagan om ringen, men det hände ju senare och alltså inte först.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: lör apr 29, 2006 10:17 pm  Svara med citat
hnrk81
Inskolning
Inskolning

En sci/fi-roman som heter "Enders spel" var den första bok jag minns som riktigt bra. Jag läste inte mycket skönlitteratur som barn. Alla böcker handlade om rymden,

_________________
--
henrik
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: fre jul 14, 2006 8:40 am  Svara med citat
abbegitarr
Inskolning
Inskolning

Jag läste en del scifi när jag var lite och fortfarande. Min första så där upplevels som jag kommer ihåg nu är "Ur led är tiden" av Philip K Dick.

_________________
http://www.freewebtown.com/albatross/albert.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)

Nästa ämne
Föregående ämne
Sida 2 av 2
Gå till sida Föregående  1, 2
Forumindex  ~  Allmänt boksnack

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet


 
Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet




Powered by phpBB and NoseBleed v1.09
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005