Forumindex
Författare Meddelande
<  Allmänt boksnack  ~  Bokrean 2006 - Rekommendationer och fallgropar
InläggPostat: lör feb 04, 2006 11:21 am  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

Jag fick den första bokkatalogen inför rean idag med morgontidningen.

Visserligen en mindre och fristående bokhandel, Hässleholms bokhandel, vilket gör att den kan innehålla böcker som inte finns mer än i just den bokhandeln (även om det mesta tyvärr verkar vara det samma i stor utsträckning)

Vilka böcker rekommenderar ni under rean, vilka vill ni varna för, som finns ute under året bokrea och vilka ni själva planerar att köpa?

Nämn gärna vilken kedja eller affär det handlar om och något kort om varför/varför inte ni tycker man ska köpa de böcker ni nämner

Mina rekommendationer är Vilhelm Mobergs Utvandrarepos i fyra band, vilka böcker som helst av Mankell eller Nesser som inte är deckare utan romaner (visserligen gillar jag deckarna men de är oerhört mycket bättre som romanförfattare).

Även Katarina Mazettis Tarzans tårar, Helena Henschens I skuggan av ett brott och Cecilia von Krusenstjernas en spricka i kristallen är böcker jag gillat mycket eftersom de berört mig tydligt med sin realism och verklighetsanknytning.

I övrigt anser jag att bokrean är ett perfekt tillfälle att samla på sig de klassiska verk man inte orkat köpa ännu, eftersom det alltid finns ett antal sådana med på rean.

Själv har jag så här långt övervägt att köpa Hjalmar Söderbergs Doktor Glas och Den allvarsamma leken.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: lör feb 04, 2006 12:39 pm  Svara med citat
Tobias
Fiskespö!
Fiskespö!

Jag brukar undvika rean eftersom det alltid slutar med att jag köper en massa böcker som inte är på rea ...

Men som sagt, klasiker kan man ju alltid köpa på sig, så det blir nog ett besök nån dag Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: sön feb 05, 2006 5:49 pm  Svara med citat
Amme
Högsta hönset
Högsta hönset

Rean brukar inte ge mig nåt särskilt eftersom jag inte gillar inbundet (onödigt dyrt och bökigt och tungt att läsa i sängen). Det är typ alltid billigare med pocket eller secondhand eller beställa på nätet. Hur tråkig är jag... shifty

Men katalogerna är lite roliga som inspiration Very Happy Fick ett par på posten idag, ska kolla dem sen och se om jag kan tipsa eller varna om nåt..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: sön feb 05, 2006 9:20 pm  Svara med citat
kaylee
Dagisunge
Dagisunge

Köp Hjalmar Söderberg-böckerna! Jag funderar nästan på att köpa dem själv, fast jag redan har dem i pocket! Smile

Nämen seriöst. Den allvarsamma leken är nog den bästa bok jag någonsin läst. Den är så galet galet bra. Så det gör ont. Doktor Glas ligger inte särskilt långt efter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: ons feb 08, 2006 9:36 pm  Svara med citat
Mysen
Ettagluttare
Ettagluttare

Vi får in fem pallar med böcker på fredag så jag är nästan trött på rean innan den ens har börjat. :P

Ett litet tips, köp "Den jag aldrig var" av Maj-Gull Axelsson om ni inte läst den tidigare. Och håll er borta från allt Dan Brown varit inblandad i!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: ons feb 08, 2006 10:56 pm  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

Mysen skrev:
Vi får in fem pallar med böcker på fredag så jag är nästan trött på rean innan den ens har börjat. :P

Ett litet tips, köp "Den jag aldrig var" av Maj-Gull Axelsson om ni inte läst den tidigare. Och håll er borta från allt Dan Brown varit inblandad i!


Dan Brown behöver du inte varna för Very Happy

Var jobbar du?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: ons feb 08, 2006 11:32 pm  Svara med citat
Mysen
Ettagluttare
Ettagluttare

iggy skrev:
Var jobbar du?

En liten butik i Växjö som heter Skivan & Boken.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: tor feb 09, 2006 7:33 am  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

Mysen skrev:
iggy skrev:
Var jobbar du?

En liten butik i Växjö som heter Skivan & Boken.


Aha! Jobbade du där förra bokrean så träffades vi kanske? Very Happy

(F ö den enda bokaffären som lyckats blåsa mig på pengar och fått mig att betala mer än jag borde Wink )
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: tor feb 09, 2006 8:43 am  Svara med citat
Mysen
Ettagluttare
Ettagluttare

iggy skrev:
Mysen skrev:
iggy skrev:
Var jobbar du?

En liten butik i Växjö som heter Skivan & Boken.


Aha! Jobbade du där förra bokrean så träffades vi kanske? Very Happy

(F ö den enda bokaffären som lyckats blåsa mig på pengar och fått mig att betala mer än jag borde Wink )


Hmm, ja, förra året var vi inte med i den riktigt stora bokrean men vi hade en extrabutik i en annan lokal där vi sålde reaböcker. Där jobbade jag den mesta tiden. Det är först sedan i höstas som vi börjat satsa mer på bokdelen då vi blivit medlemmar i Ugglan. Än så länge säljer vi mer skivor än böcker men det går åt rätt håll. Smile

Oj, hur blåste vi dig då? :O
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: tor feb 09, 2006 8:53 am  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

Mysen skrev:
iggy skrev:
Mysen skrev:
iggy skrev:
Var jobbar du?

En liten butik i Växjö som heter Skivan & Boken.


Aha! Jobbade du där förra bokrean så träffades vi kanske? Very Happy

(F ö den enda bokaffären som lyckats blåsa mig på pengar och fått mig att betala mer än jag borde Wink )


Hmm, ja, förra året var vi inte med i den riktigt stora bokrean men vi hade en extrabutik i en annan lokal där vi sålde reaböcker. Där jobbade jag den mesta tiden. Det är först sedan i höstas som vi börjat satsa mer på bokdelen då vi blivit medlemmar i Ugglan. Än så länge säljer vi mer skivor än böcker men det går åt rätt håll. Smile

Oj, hur blåste vi dig då? :O


Lokalen en våning upp menar du, där rean var förra året? Det var där jag var i allafall Smile

Det var för så längesen att butiken hette något annat och låg i andra änden av gågatan i Flanören och jag mitt dumma spån la upp ganska många begagnade böcker och frågade om jag kunde få dem för ett visst pris istället för det priset som stod på dem.

Jag borde anat oråd när mannen i mustasch log stort och sa ja oväntat glatt och snabbt. När jag kom hem så insåg jag att priset i själva verket var märkbart högre än vad de egentligen kostat. Så tror fan att han såg glad ut dwear koko bang head Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: tor feb 09, 2006 10:00 am  Svara med citat
Mysen
Ettagluttare
Ettagluttare

iggy skrev:
Lokalen en våning upp menar du, där rean var förra året? Det var där jag var i allafall Smile

Det var för så längesen att butiken hette något annat och låg i andra änden av gågatan i Flanören och jag mitt dumma spån la upp ganska många begagnade böcker och frågade om jag kunde få dem för ett visst pris istället för det priset som stod på dem.

Jag borde anat oråd när mannen i mustasch log stort och sa ja oväntat glatt och snabbt. När jag kom hem så insåg jag att priset i själva verket var märkbart högre än vad de egentligen kostat. Så tror fan att han såg glad ut dwear koko bang head Mr. Green


Japp, den lokalen!

Oj oj, fast det måste varit väldigt länge sedan för i flanören (numera tegnér) har vi inte varit i på flera år. Undrar dock vem mannen i mustasch kan ha varit, vi är faktiskt ärligare än så nu iaf (well, jag är iaf). Smile Och jag var ju inte anställd på den tiden så jag frånsäger mig allt ansvar! Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: tor feb 09, 2006 11:55 am  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

Mysen skrev:
iggy skrev:
Lokalen en våning upp menar du, där rean var förra året? Det var där jag var i allafall Smile

Det var för så längesen att butiken hette något annat och låg i andra änden av gågatan i Flanören och jag mitt dumma spån la upp ganska många begagnade böcker och frågade om jag kunde få dem för ett visst pris istället för det priset som stod på dem.

Jag borde anat oråd när mannen i mustasch log stort och sa ja oväntat glatt och snabbt. När jag kom hem så insåg jag att priset i själva verket var märkbart högre än vad de egentligen kostat. Så tror fan att han såg glad ut dwear koko bang head Mr. Green


Japp, den lokalen!

Oj oj, fast det måste varit väldigt länge sedan för i flanören (numera tegnér) har vi inte varit i på flera år. Undrar dock vem mannen i mustasch kan ha varit, vi är faktiskt ärligare än så nu iaf (well, jag är iaf). Smile Och jag var ju inte anställd på den tiden så jag frånsäger mig allt ansvar! Smile


Tur det Smile

Hmmm.. jag kände faktist igen honom förra året men han var nu utan mustasch. Alldeles säkert för att komma undan med sitt bedrägeri mot mig Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: tor feb 09, 2006 11:58 pm  Svara med citat
Alore
Ettagluttare
Ettagluttare

Snabbtips:

Vargskinnet-trilogin av Kerstin Ekman. Jag var ytterst skeptisk, men gawd, de är så bra!

Som jag gastat om innan;

Pölsan av Torgny Lindgren. Jaa, jag gillar kargt och svenskt och bittert Very Happy

Och för att orka läsa nätterna igenom;

Kladdkakor av Maria Öhrn. MUMMA! Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: fre feb 10, 2006 12:06 am  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

Alore skrev:
Snabbtips:

Vargskinnet-trilogin av Kerstin Ekman. Jag var ytterst skeptisk, men gawd, de är så bra!

Som jag gastat om innan;

Pölsan av Torgny Lindgren. Jaa, jag gillar kargt och svenskt och bittert Very Happy

Och för att orka läsa nätterna igenom;

Kladdkakor av Maria Öhrn. MUMMA! Mr. Green


Jag har läst de två första av Ekman och inser att Skraplotter är på rean nu och jag längtar efter att få läsa den sista eftersom jag älskade de två första! Smile

Pölsan har jag velat läsa länge men det har aldrig blivit av!

Öhrns Kladdkakor, eller någon av de andra kakböckerna hon gjort ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag är sån sockerknarkare i form av kakor, choklad och efterrätter Smile (Dessutom *känner* jag hennes bästa vän som lärde henne som liten att baka just kladdkakor Very Happy )
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: fre feb 10, 2006 10:08 pm  Svara med citat
Amme
Högsta hönset
Högsta hönset

Följande godbitar hittade jag på adlibris' bokrea:
Ta itu av Kristina Sandberg
Brick Lane av Monica Ali
Oryx & Crake av Margaret Atwood
Tiden det tar av Hanne Örstavik
Morven Callar av Alan Warner (14 kr!)

Och till sist en grymt, grymt bra deckare:
Synderskan av Petra Hammesfahr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)

Nästa ämne
Föregående ämne
Sida 1 av 2
Gå till sida 1, 2  Nästa
Forumindex  ~  Allmänt boksnack

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet


 
Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet




Powered by phpBB and NoseBleed v1.09
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005