Forumindex
Författare Meddelande
<  Allmänt boksnack  ~  Vad läser du nu?
InläggPostat: tor feb 02, 2006 5:29 pm  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

Tjoho, nu ryker min Hyllmeter-oskuld! Wink

Just nu läser jag Helena Henschens "I skuggan av ett brott", vilken kan rekommenderas!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: tor feb 02, 2006 5:35 pm  Svara med citat
Amme
Högsta hönset
Högsta hönset

iggy skrev:
Just nu läser jag Helena Henschens "I skuggan av ett brott", vilken kan rekommenderas!

Vilket brott är det i skuggan av (för jag har för mig att det inte ären skönlitterär bok)? (och hej och välkommen Very Happy)


Nu har jag läst klart om Agnes (sådär) och börjat på Ingen dans på rosor av Hannah Green. Klassikern, jajamen Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: tor feb 02, 2006 5:39 pm  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

Nä den är inte skönlitterär utan handlar om ett mord i de absoluta toppkretsarna i början av 30-talet som tystades ner inte bara för allmänheten så gott det gick utan även i de drabbade släkterna.

Här står lite mer om det: http://www.advokatsamfundet.se/advokaten/new/mer_adv.asp?ID=164
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: lör feb 04, 2006 12:29 am  Svara med citat
holoni
Dagisunge
Dagisunge

amme: men det ska vara en heeelt annan känsla att läsa dom på engelska.. har jag hört Cool

för att alla pratar om den, jag vill också veta!

nej länkarna funkar inte för mig snooty Sidan kan inte visas, kommer upp istället.. men det kanske bara är jag?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: lör feb 04, 2006 6:21 pm  Svara med citat
Knas
Ettagluttare
Ettagluttare

Tjing! Najsigt forum!

Apropå Vallgren, kände sådär med Den vidunderliga kärlekens historia, att jag inte riktigt fick kontakt med den. Synd på en bra historia. Undrar vad det är han gör som gör att det känns så?

Just nu läser jag Zahiren av Coelho på spanska och Den som vandrar om natten av M. Fredriksson.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: lör feb 04, 2006 7:34 pm  Svara med citat
Mysen
Ettagluttare
Ettagluttare

Kul forum!

Just nu håller jag på med Fredrik Strages "Fans" och första delen av Stephen Kings westernfantasy-serie Det mörka tornet, "Revolvermannen". "Fans" är riktigt kul om idoldyrkan och King-boken är väl mest en introduktion till hela serien (på sju böcker) så det händer inte så mycket.

Näst på tur i högen ligger "Dårskaper i Brooklyn" av Paul Auster, "Mannen under trappan" av Marie Hermanson och "Kalaharis skrivmaskinsskola för män" (fjärde delen av damernas detektivbyrå).

Serien om damernas detektivbyrå kan jag verkligen rekommendera. Det är kul att den utspelas i en så pass annorlunda miljö. "I skuggan av ett brott" tyckte jag däremot inget vidare om.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: lör feb 04, 2006 8:56 pm  Svara med citat
Knas
Ettagluttare
Ettagluttare

Westernfantasy O.o Måste ju nästan kollas upp. Älskar vanlig fantasy men är NÅGOT skeptisk till Stephen King...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: lör feb 04, 2006 11:19 pm  Svara med citat
iggy
Glad i hågen
Glad i hågen

När jag tänker efter så läser jag mer tidningar än böcker, vilket stör mig eftersom jag föredrar böcker. Trots att jag gillar att hänga med vad som händer "nu" inom för många områden...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
InläggPostat: sön feb 05, 2006 6:11 pm  Svara med citat
Amme
Högsta hönset
Högsta hönset

"Ingen dans på rosor" (Hannah Green) var skitstörig för jag tror inte på freudiansk psykoterapi. Nu läser jag Mina mörka vrår av James Ellroy för den blev jag tipsad om av Sven Olov Karlsson som skrev Italienaren smile

Knas skrev:
Apropå Vallgren, kände sådär med Den vidunderliga kärlekens historia, att jag inte riktigt fick kontakt med den. Synd på en bra historia. Undrar vad det är han gör som gör att det känns så?

Jasså! Onej, jag har inte läst den än men vad tråkigt om det gäller den också. För egen del tror jag att det är nåt med att hans språk är väldigt fyllt av ord som inte har så mycket faktisk mening för mig även om jagkan förstå det, alltså det blir som en massa extralager i historien så att jag inte riktigt upplever mig komma åt den.. :eh: Som att försöka att verkligen smaka en salt smak när den är uppblandad i för mycket vatten, typ.

Mysen skrev:
"Mannen under trappan" av Marie Hermanson och "Kalaharis skrivmaskinsskola för män" (fjärde delen av damernas detektivbyrå).

Oooh, Marie Hermansson! Är det hennes nyaste? Och finns det så mycket som fyra delar på svenska av damernas detektivbyrå! Kul Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: sön feb 05, 2006 6:37 pm  Svara med citat
Amme
Högsta hönset
Högsta hönset

Nu bröt jag ut Stephen King-pratet i en ny tråd för att jag kunde. Fram för fler nya trådar! Very Happy Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: sön feb 05, 2006 7:01 pm  Svara med citat
Mysen
Ettagluttare
Ettagluttare

Amme skrev:
Mysen skrev:
"Mannen under trappan" av Marie Hermanson och "Kalaharis skrivmaskinsskola för män" (fjärde delen av damernas detektivbyrå).

Oooh, Marie Hermansson! Är det hennes nyaste? Och finns det så mycket som fyra delar på svenska av damernas detektivbyrå! Kul Very Happy


Japp, det är hennes senaste. Tyckte väl förra (Hembiträdet) var lite sådär men det mesta hon gjort är bra så jag ser fram emot den här.

Fjärde delen släpptes för ett par veckor sedan, men det finns ju bara två i pocket än så länge (det har sina fördelar att sköta om bokavdelningen i en affär och få läsex Smile )
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: sön feb 05, 2006 8:52 pm  Svara med citat
Knas
Ettagluttare
Ettagluttare

Är det inte Hermansson som skrivit Musselstranden? Den var himla bra! Och speciell och fin!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: sön feb 05, 2006 8:58 pm  Svara med citat
pingvin
Inskolning
Inskolning

Selma Lagerlöf hamnar längst ner på alla mina listor tillsammans med allt annat skolan tvingade på en. Tänk vad de (kanske) har förstört, det är mycket jag inte skulle läsa ens under knivhot av bara den anledningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: sön feb 05, 2006 9:09 pm  Svara med citat
kaylee
Dagisunge
Dagisunge

Jag läser "Din tjänare hör" av Sara Lidman, första delen i Järnbane-eposet. Jag är riktigt glatt överraskad faktiskt. Jag gillar hennes språk, även om det krävs lite koncentration.

På högstadiet/gymnasiet hade jag också svårt med alla klassiker (Pappa Goriot gillade jag dock, minns jag). Sen dess har jag dock läst 80 poäng litteraturvetenskap och kommit över den svårigheten... heh. Vad gäller Selma Lagerlöf så kan "En herrgårdssägen" rekommenderas!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: sön feb 05, 2006 9:10 pm  Svara med citat
Mysen
Ettagluttare
Ettagluttare

Knas skrev:
Är det inte Hermansson som skrivit Musselstranden? Den var himla bra! Och speciell och fin!


Stämmer bra det, men "Ett oskrivet blad" är snäppet bättre faktiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)

Nästa ämne
Föregående ämne
Sida 2 av 6
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Forumindex  ~  Allmänt boksnack

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet


 
Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet




Powered by phpBB and NoseBleed v1.09
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005