Författare |
Meddelande |
< Allmänt boksnack ~ Vad läser du nu? |
|
Postat:
mån feb 06, 2006 1:17 am
|
|
|
Högsta hönset
|
|
Mysen skrev: |
Knas skrev: |
Är det inte Hermansson som skrivit Musselstranden? Den var himla bra! Och speciell och fin!
|
Stämmer bra det, men "Ett oskrivet blad" är snäppet bättre faktiskt.
|
För att inte tala om "Värddjuret" som nog är min favorit faktiskt. "Hembiträdet" har jag inte (orkat) läsa ännu eftersom min mamma sa detsamma som Mysen, att den inte riktigt höll samma klass som de tidigare... Får hoppas att "Mannen under trappan" är riktigt bra. Let us know! |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
ons feb 08, 2006 12:42 pm
|
|
|
Ettagluttare
|
|
Nu har jag läst ut Den som vandrar om natten av Marianne Fredriksson, jättebra!
Håller fortfarande på med Coelho (El Zahir) och har börjat på Fire Sea, tredje delen i The death gate cycle av Margaret Weiss och Tracy Hickman (två av Dragonlanceförfattarna). Skitbra fantasyserie soim utspelar sig i en verkligt originell värld. |
_________________ Don´t know about you, but I am un chien andalucien. |
|
|
|
|
|
|
Postat:
lör feb 11, 2006 2:06 pm
|
|
|
Ettagluttare
|
|
Stil, Stilistik & Stilanalys. Minns inte vem den är skriven av men det är kurslitteratur för svenska på universitetsnivå. Har läst lite mer än hälften.
Lolita av Vladimir Nabokov, är i mitten ungefär. Har dock fastnat och inte läst på en vecka, tappat suget. Måste säga att jag njuter ordentligt av det fantastiska språkbruket. |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
tor feb 16, 2006 12:11 am
|
|
|
Högsta hönset
|
|
Jag knegar på med "Mina mörka vrår".. Den tar väldigt lång tid på sig och jag börjar misstänka att den inte kommer vara värd det i efterhand heller, men igenom det ska jag fanken. |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
tor feb 16, 2006 9:40 pm
|
|
|
Ettagluttare
|
|
Tjenare hej!
Har knappt läst igenom denna tråd än, men gör mitt första inlägg här genom att berätta att jag läser Öde av Christine Falkenland. Bra men lite ledsamt och bekymmersamt att läsa. Antar att jag har perioder om vad för slags böcker jag gillar att läsa, men detta är trots eländigheten den första bok på länge jag längtat till att få tid att läsa. Håller på med Indridasons Änglarösten också (kriminalroman) och gillar den verkligen, men den får ändå stå tillbaka just nu.
Känns som jag frossar i Öde:s huvudpersons misär...
Men i alla fall, hej! Roligt att hitta ett bokforum. Snyggt var det också.
|
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
lör feb 18, 2006 9:45 am
|
|
|
Fiskespö!
|
|
Skuggan över Stenbänken av Maria Gripe...
Lättsmält och lite smårolig emellanåt. |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
lör feb 18, 2006 3:06 pm
|
|
|
Ettagluttare
|
|
Ååh, som jag älskade Gripe när jag var yngre. Mystiska o underbara |
_________________ Don´t know about you, but I am un chien andalucien. |
|
|
|
|
|
|
Postat:
lör feb 18, 2006 10:56 pm
|
|
|
Fiskespö!
|
|
Den här är ju inte jättemystisk än .. i allafall, men meh.
Tordyveln kommer jag ihåg som bra, även fast jag inte minns berättelsen i sig.
Hugo och Josefin-böckerna läste jag ju också för typ 25 år sen så ... jo, hon var (är?) ju produktiv. |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
sön feb 19, 2006 4:33 pm
|
|
|
Fiskespö!
|
|
Börjat på "Svavelvinter" av Erik Granström nu. Eftersom jag spelade delar av den kampanjen för 15 år sedan kommer det nog bli ganska god läsning hoppas jag. |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
mån feb 20, 2006 5:21 pm
|
|
|
Glad i hågen
|
|
Antologin "Mäns dikter om kärlek". Redaktör Göran Palm (allt fritt ur minnet).
Allt så här långt har varit bra dikter men lite väl mycket gammal skåpmat. Fast vad att vänta när boken är från 1980? (Sambon köpte den från sitt jobbs skolbibliotek för 5 kr) |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
tis feb 21, 2006 9:12 pm
|
|
|
Dagisunge
|
|
Jag har precis läst ut Anna Gavaldas novellsamling Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans. Den tyckte jag om. Någon annan här som läst den?
Häromdagen började jag läsa Konsten att vara Ela av Johanna Nilsson. Den är deppig men jag gillar att läsa sådana böcker ibland. Frågan är bara om jag är på det humöret just nu... |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
tor feb 23, 2006 12:44 pm
|
|
|
Högsta hönset
|
|
Nu är jag äntligen klar med "Mina mörka vrår" av James Ellroy!! Som jag misstänkte så blev den inte bättre av att jag läste ut den. Är det någon här som har läst den? Jag förstår verkligen inte hur en sådan bok ens ges ut. Den var bara ett evigt långt rabbel om vilka ledtrådar de hade i ett fall och vilka människor de talade med (100-tals).
Har börjat på "Hjälp jag heter Zbigniew" av Zbigniew Kuklarz. Allt med den inklusive formgivningen påminner om "Ett öga rött"..
Polliver skrev: |
Jag har precis läst ut Anna Gavaldas novellsamling Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans. Den tyckte jag om. Någon annan här som läst den?
|
Jag tror att jag har försökt läsa den men att den inte riktigt fastnade så jag hoppade vidare. Kanske skulle leta upp den i hyllan igen.. |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
fre feb 24, 2006 12:19 am
|
|
|
Ettagluttare
|
|
Jag har inte läst nånting överhuvudtaget på några veckor nu, men idag var jag på biblioteket och lånade (eh, symtomatiskt nog) en jättebra bok som heter Oro - en resa i det moderna självet, av Finn Skårderud, en norsk psykoanalytiker. Jag läste den för ett par år sen och tyckte att den var otroligt spännande. Nu tror jag dessutom att jag kan relatera till den på fler plan.
Den är iaf ganska lätt och fin och bra, om jag minns den rätt. Om man nu inte får utslag av psykoanalys, Amme |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
fre feb 24, 2006 3:55 pm
|
|
|
Fiskespö!
|
|
Svavelvinter var ganska läsvärd faktiskt, även om berättarstilen är något kärv... Men har man spelat Drakar och Demoner är den ju ett måste |
|
|
|
|
|
|
|
Postat:
ons mar 01, 2006 11:48 pm
|
|
|
Ettagluttare
|
|
Jag läser "Glöm att ni har en dotter" (heter den så?).
Den är väl lite spännande sådär men språkligt är den för enkel (=trist) för min smak. |
|
|
|
|
|
|
|